Forebyggende tannhelse

Forebyggende tannhelse

Regelmessig undersøkelse av hestens munnhule

Våre pasienter blir innkalt, om ønskelig en eller flere ganger i året - alt etter behov. Intervallene ligger på alt fra 2 uker til 12 mnd. Alt avhengig av sykdomstilstand.

Gjennom 10 års arbeid med hestens tannhelse ser vi helt klart at regelmessig munnhuleundersøkelse påvirker hestens performance og dens levetid. Tannhelse handler ikke bare om å fjerne spisser, sår i slimhinner og trekke tenner mm. Det handler om å forebygge og behandle smerter hos hesten som ligger skjult for deg som hesteeier. I munn og kropp.

Tennene til hesten er som våre tenner, bygget for å gi kroppen næring og vare lenge.

Som resten av kroppen, eldes også munnen. Hvor raskt eller langsomt det går kan du være med å påvirke. Mange av de prosesser som gjør at aldringen i munnen går raskere merker man ofte ikke i begynnelsen. Heldigvis har vi i dag så stor kunnskap på området at vi i mange tilfeller kan se problemene lenge før det oppstår radikale smerter for hesten, nedsatt performance og levetid.

Berven tar seg alltid tid til å forklare deg om din hest sin munnhule. Du får selv se alle hestens tenner og får en nøye gjennomgang av evt. funn. Han gir deg også råd om forebyggende kosthold, bitt-bruk og hestens biomekanikk som har en stor sammenheng med hestens munnhule og tanndiagnoser.

Det er viktig for oss at du forstår hva som skjuler seg i hestens munn og ser resultater ved forebyggende tannhelse, biomekanikk og variert bitt-bruk.

God dialog er viktig for felles mål: God helse!